تفاوت های گریم در سینما و تئاتر
 
گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش
تشریح عملکرد گروه

تفاوت های گریم در سینما و تئاترگریم

 چنانچه اگر براي يك بار هم كه شده به سالن تئاتر تشريف برده باشيد ، قطعا به تفاوت هاي ظاهري نمايش و فيلم پي خواهيد برد ، براي روشن تر شدن قضيه در اينجا به تفاوت هاي ميان برنامه هاي تئاتري و فيلم و تلويزيون بيشتر خواهيم پرداخت .

در تئاتر چنانچه مي دانيد ، كار بر روي صحنه اي انجام مي پذيرد كه :

اولا ، در بيشتر مواقع در ارتفاع خاصي از محل استقرار تماشاگران قرار دارد ، در ثاني فاصله اي بين تماشاچي و بازيگران وجود دارد كه حداقل آن به 3 متر مي رسد كه درمقايسه با تلويزيون فاصله زيادي است ( با توجه به اين كه تصويري كه تماشاگر رديفهاي انتهايي از صحنه مي بيند ، با صحنه اي كه بيننده رديف هاي نخست با آن روبروست ، كلي توفير دارد !)

نور پردازي در تئاتر هر چقدر هم كه نزديك به كار رئال باشد ، واقعي مطلق نيست و در بيشتر مواقع فقر نورهاي موجود در سالن براي تكميل نورپردازي مزيد بر علت مي گردد.

رنگ لباس ، طراحي صحنه و دكور موجود در نمايش نيز از عناصر ديگر تاثير گذار بوده و ميتواند ذهن تماشاگر را در برخي مواقع به خود معطوف نمايد .

در سالن هاي كوچك بسته به فاصله تماشاگران از محل اجراي نمايش ، نور پردازي و ... گريم به صورت سبك و رقيق انجام ميگيرد ، لازم به ذكر است كه حتي گريم سبك تئاتري با وجود رقت ، در تلويزيون و سينما به هيچوجه كاربرد ندارد .در سالن هاي بزرگتر وضع بر عكس حالت اول است .

گريم بايد متناسب با نور موجود در صحنه ، لباس بازيگر و رنگهاي به كار رفته در آن و در صحنه باشد .

همچنين تناسب آن با زمان نمايش (زماني كه داستان اتفاق افتاده ) ، نژاد شخصيت ها ، منطقه جغرافيايي ، نوع پوشش و آرايش مو بايستي رعايت گردد .

گريمور با انجام گريم بر روي بازيگر وي را در رسيدن به شخصيت هدف ، ياري كرده و باعث تاثير بيشتر نمايش در بينندگان آن خواهد بود .

در كار نمايش بازيگر به دليل استمرار حضور در صحنه و تداوم حس ، بيشترتحت فشار بوده و در صورتي كه نور پردازي و لباس نيز براي وي توليد زحمت نمايند ، به تدريج در هنگام بازي عرق كرده و باعث افت تاثير گريم خواهد شد .

 تماشاگر تئاتر ، بازيگران را از يك فاصله معين كه كمتر تغيير ميكند مشاهده ميكند در صورتي كه اين وضع در مورد چهره بازيگران سينما و تلويزيون متفاوت است . برخي از گريمور ها عقيده دارند كه گريم تئاتر ساده و كودكانه است و كساني كه در اصطلاح به آنها سنگين دست گفته ميشود به اين گونه كار ها مبادرت ميورزند .

اين تفاوت ها و تفاوت هاي ديگر از اين دست باعث شده است تا كار گريم تئاتري متمايز از كارهاي ضبط شده وگاه مورد بي مهري همكـاران محتـرم قرار گيرد .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, :: 21:16 ::  نويسنده : روابط عمومي گروه